Fitko – podle čeho si ho vybrat a jaké jsou jeho výhody?

Chodím cvičit, snažím se chodit pravidelně, snažím se to nezanedbávat, ale ani nepřehánět (k obojímu mám totiž sklony). Někam odjedu, vypadnu ze svého režimu a pak se mi do něj těžko vrací. Vždy se ale nakonec dokážu vyhecovat. Poté zase mívám tendence chodit cvičit každý den. Ano, to jsem já – “všechno, nebo nic”. O tom jsem však mluvit nechtěla, to je povídání třeba na nějaký další článek. Dnes bych se chtěla rozepsat o tom, proč chodím cvičit do fitka, proč ho upřednostňuji před cvičením doma a jak si takové fitko správně vybrat.

 

Nápad přihlásit se do fitka jsem dostala poprvé v létě roku 2015, kdy jsem byla takříkajíc “heart-broken”, a potřebovala jsem něco, co mi pomůže tohle období překlenout, potřebovala jsem nějakou aktivitu, která zaměstná mou mysl i tělo. Jeden z mých přátel již tenkrát chodil do posilovny pravidelně, já se k němu v té době přidala. Ukázal mi úplné základy, co a kde v posilovně najdu, co je to kardio, jak se na těch všech strojích vlastně cvičí. Nejprve jsem si půjčila členskou kartu jedné mé kamarádky (ano, nesmí se to, já vím), a párkrát jsem jí použila. V té době jsem se nechtěla “upsat na rok”, protože jsem plánovala z Berlína odjet (ano, stejně jako již vícekrát od té doby and here I am, still Berlinerin :D) Poté jsem obešla pár “Probetrainings” (první trénink na ozkoušenou, který nabízí téměř každé fitko zdarma ještě předtím, než podepíšete smlouvu, abyste si mohli vyzkoušit, jestli vám prosředí, vybavení  a vše ostatní okolo bude sedět). Nakonec jsem na jenom slevovém portálu objevila možnost koupení si členství do jedné posilovny na (myslím, že to bylo) 6 týdnů. Jednalo se o studio Hard Candy, jehož zakladatelkou byla Madonna. Tohle studio dnes už neexistuje, tedy alespoň ne v Berlíně. V té době jsem chodila na pobočku, která byla pouze pro ženy, bohužel už nevím, jestli byl tenhle řetezec skutečně výhradně pro ženy, nebo jestli to byla jen tato pobočka. V té době jsem většinou cvičila téměř každý den tak na hodinu/dvě (i s kardiem), cvičení však nebylo příliš intenzivní. Cvičila jsem hlavně na strojích – kruhový trénink na celé tělo. V tu dobu jsem však chodila pouze na těch pár týdnů, nicméně musím říct, že se mi postava díky tomu vylepšila. Zhubla jsem, nabrala trochu svalů a cítila se dobře. Bohužel jsem však pak členství neprodloužila, ani už vlastně nevím proč.

Znovu jsem se pak ke cvičení ve fitku dostala v lednu roku 2018. Nový rok, nový začátek.. jaké klišé. Byla jsem už skutečně nešťastná ze svojí postavy (tento stav sice přetrvává i nadále, nicméně můj psychický stav je už o něco lepší, řekla bych). Nechci se tu úplně rozepisovat, jak došlu k tomu, že jsem své tělo začala naprosto nenávidět, to je opět na jiný článek, který se třeba někdy odvážím napsat. Mám to v plánu, nicméně je to velmi citlivé téma. Tímto jsem se pouze chtěla dostat k tomu, co je hlavním tématem tohoto textu – jak jsem si já to “svoje” fitko vlastně vybrala, na co si dát pozor, a jaké jsou moje osobní zkušenosti. Doufám, že  následující body někomu z vás pomůžou, nebo vás “nakopnou” se někam konečně přihlásit 🙂

 

Výběr toho správného fitka pro vás

Každý z nás samozřejmě preferuje něco jiného nebo má jiná očekávání. Následující body by vám však měly pomoci s tím, na co se při výběru fitka zaměřit a co před podepsáním smlouvy třeba zvážit.

  • LOKALITA

Na úvod byste si měli položit několik otázek – kde se dané fitko nachází? Má více poboček? Mám ho blízko domovu / práci? Nebo je alespoň někde na “půli cesty” mezi domovem a prací? Jaká je jeho dostupnost? Má pobočky i v jiných městech případně zemích? Věřte tomu, nebo ne, ale všechny tyhle otázky jsou důležité. Pro mě byl tento bod ve výběru mého fitka asi nejzásadnější. Já si studio vybrala právě podle toho, které mám nejblíže bytu, kde bydlím a práci, kde pracuji. Ušetří vám to spoustu času, neboť můžete jít cvičit ještě před prací, hned po práci, nebo hned, jak dorazíte domu bez toho, abyste opět museli někam jet. Prostě za pár minut pěšky dojdete na místo a můžete hned začít cvičit. Pokud trpíte jako já nedostatkem času, určitě oceníte i to, že zpocení po náročném tréninku můžete jít okamžitě domu s tím, že se vysprchujete a převléknete do suchého a voňavého právě až doma. Ve fitku máte samozřejmě také sprchy, nicméně si s sebou pak musíte brát více věcí – čistý ručník navíc, šampon a sprchový gel, fén na vlasy, apod. Mně se většinou nechce s sebou tahat příliš mnoho věcí, a navíc se chci po cvičení co nejrychleji najíst, proto volím variantu “rychlého útěku” 😀 To znamená, že když s workoutem skončím a protáhnu se, pouze si umyju obličej, abych smyla pot, fitko opouštím a doma jsem během několika minut.

Je dobré vzít na vědomí, že smlouvy na členství ve fitku jsou většinou minimálně na rok (pokud chcete finačně dostupnější variantu), proto je dobré, pokud má fitko pobočky rovnoměrně rozmístěné po celém městě, zemi, nebo třeba i ve více státech Evropy (to byste mohli ocenit např. při cestování). V případě, že se přestěhujete totiž není zaručeno, že smlouvu budete moct dříve z tohoto důvodu ukončit.

 

  • CENA

Lhala bych, kdybych říkala, že cena měsíčního členství pro mě nehrála žádnou roli. Moje fitko mě při ročním členství stojí měsíčně ca. 20 euro (asi 500 Kč). Tudíž se jedná o jedno z těch nejlepších. Cenu ovlivňuje mnoho faktorů. Samozřejmě to, jak “luxusní” dané fitko je (jaká je jeho klientela), jaké má vybavení, zda-li jsou kromě klasické posilovny v ceně zahrnuty ještě další služby (o tomto více níže). Cenu většinou ovlivní i to, na jakou dobu smlouvu uzavřete, případně jestli jste se vstupem nějak časově omezení (většinou bývá ještě o něco levnější, když máte vstup v rámci členství zdarma pouze v době, kdy je fitko méně vytížené – to bývá většinou od rána do třetí hodiny odpoledne, neboť většina lidí s klasickou pracovní dobou od 8 do 5 navštěvuje fitko večer po práci). Dále pak platí to, že na čím delší dobu smlouvu uzavřete, tím levnější je i váš měsíční poplatek, tzn. uzavřu-li smlouvu na dva roky, budu měsíčně platit méně, než při smlouvě na rok. Pokud budu chtít mít možnost, od smlouvy odstoupit každý měsíc, bude moje členství pravděpodobně znatelně dražší. Tímto principem si fitka chtějí dlouhobě udržet své klienty, aby nepřecházeli ke konkurenci, klasický marketingový tah známý nejen z prostřední fitness studií.

Ještě bych vás chtěla z vlastní zkušenosti upozornit na to, že levnější fitka rozhodně neznamenají špatnou kvalitu. Většinou je jejich nabídka a zázemí bohatě dostačující. Jediné, co by vám mohlo vadit je to, že levnější fitka bývají prostě více “busy”. Pokud si tedy chcete jít v klidu zacvičit v týdnu večer po práci, je třeba počítat s tím, že ten stejný nápad bude mít více lidí, a dost možná budete muset na nějaký stroj čekat nebo se uskromnit s plochou, kterou pro svůj workout potřebuji.

 

  • DALŠÍ SLUŽBY

Mezi další služby, které fitness studia nabízejí jsou věštinou: sprchy, sauna, kurzy, nápoje a další. Sprchy bývají skoro již standartně vždy zdarma, tady bych vás chtěla poprosit, že i přes to, že tuhle vodu neplatíte, abyste s ní šetřili. Voda není samozřejmost, a to, že my jí máme dostatek, a stačí nám prakticky otočit kohoutkem, je luxus. Neplýtvejte prosím, i když to nejde z vaší kapsy. K dispozici také bývá “wellness prostor” se saunou, případně i vířivkou, nebo bazénem. Vybevení wellness prostoru se hodně odráží od ceny členství, tady samozřejmě platí – čím dražší, tím lepší. Chtěla bych vás také upozornit na to, že ne vždy je wellness prostor oddělený pro ženy a muže, tudíž se může stát, že v sauně budou sedět jak nahé ženy, tak nazí muži. Tak aby vás to nepřekvapilo 🙂

Věština fitek také nabízí stálé kurzy, či společné tréninky jako např. Less Mills (pokud nevíte, o co se jedná, bude jednodušší si to vygooglit, nez kdybych se to tu teď snažila nějak ve zkratce popsat), někdy fitness studia nabízí i hodiny jógy a spoustu dalšího.  Pokud vás nebaví posilovat klasicky na strojích a zajímáte se spíše o tyto kurzy, určitě si předem zjistěte podrobně všechno info.

 

  • OTVÍRACÍ DOBA

Další poměrně důležitý faktor při výběru toho správného fitka. Dnes již existuje spousta takových, které mají otřevřeno skutečně 24/7. Tudíž můžete jít trénovat v úplně jakoukoli denní (i noční dobu), přesně tak, jak vám to nejvíce vyhovuje. Výhodou toho je, že pokud jste flexibilní, můžete chodit vyloženě v časy, kdy je fitko nejprázdnější. Studia, která jsou otevřená 24/7 jsou pak většinou otevřena i o státní svátky apod. Moje fitko je také například jedno z těch stále otevřených, vyjímečně chodím ještě před prací, ale většinou to nevyužiju, protože stejně jdu až večer po práci, nicméně mít tuhle možnost je určitě super.

 

  • POUZE PRO ŽENY, NEBO NE?

Pokud jste žena, dalším kritériem by pro vás mohlo být to, jestli se jedná o fitko pouze pro ženy, nebo o “smíšené” studio, kam chodí trénovat i muži. Výhoda fitka pouze pro ženy je pak pro vás to, že všechny stroje jsou uzpůsobeny ženskému tělu. Pro mnoho žen je také pocitově komfortnější to, když jsou kolem jen další ženy, jelikož mají trochu psychický blok “cvičit před muži”. Některá fitka jsou vyloženě pro ženy (všechny jejich pobočky jsou vyloženě jen pro ženy), většina fitek to pak má tak, že jen pár vybraných poboček jsou speciálně pro ženy, ostatní jsou pak pro všechny bez rozdílu pohlaví. Hrát roli by mohlo také to, že máte jistotu, že ve wellness koutu budete jen s ostatními ženami. Mně osobně je toto úplně jedno, nicméně si dokážu představit, že tohle někdo řeší.

 

  • RECENZE & DOPORUČENÍ

Last but not least.. poslední, ale stejně velmi důležité doporučení: Čtěte recenze a poslouchejte ostatní, kteří s danými posilovnami už mají nějaké zkušenosti. I když recenzí na internetu platí to, že lidi napíšou spíše špatné hodnocení, pokud se jim něco nelíbilo, než aby napsali něco pozitivního, když jsou spokojeni. Nicméně, pokud by se v recenzích měla opakovat stále jedna negativní věc, je velká pravděpodobnost, že na tom skutečně něco bude. Pokud se vám nechce vyhledávat názory na internetu, zeptejte se třeba svých známých a kamarádů, kam oni chodí cvičit, a jak jsou spokojeni. Třeba můžete začít chodit s nimi. Mít někoho, s kým budete vaší fitness cestu sdílet, a s kým se budete navzájem motivovat, je určitě výhoda. Mně by určitě pomohlo, kdybych měla nějakého fitness parťáka. Fitka občas také pořádají “hony na nové členy”, když přivedete nového člena, tak máte většinou oba nějaké výhody – př. vy jako stávající člen dostanete nějaký ten měsíc členství zdarma, a vašemu kamarádovi, který je nový, odpadne registrační poplatek, či něco podobného. Tyto “nábory” probíhají většinou na začátku roku, ale není to pravidlem.

 

 

A jaké má vlastně cvičení ve fitku výhody?

  • Vybavení a více místa na cvičení: Pokud nemáte zrovna byt 3+1, kde jste si jeden velký pokoj přeměnili na svou osobní tělocvičnu, fitko vám vždy poskytne více místa na provádění vašich cviků, plus všechno vybavení, které na ně potřebujete. Existuje spousta lidí, kteří rádi cvičí pouze se svou vlastní vahou a bez “zbytečného” náčiní, já vlastně k této skupině také patřím a narozdíl od dob dřívějších, teď také spíše preferuji cviky se svojí vlastní vahou pouze. Nicméně i přesto chodím radši svůj workout odcvičit do fitka, neboď mohu použít jeden (nebo více) z kardio strojů, abych se před samotným workoutem rozhýbala a zahřála. Bydlím ve velmi malém bytě, pouze 30m2, tudíž mám velmi stísněný pocit, pokud zůstanu doma a cvičím tu.
  • Kurzy: Ve fitku můžete čas od času pro zprestření (nebo pravidelně) navštěvovat již zmiňované společné kurzy a tréninkové lekce (většinou zdarma v rámci členství). To je dobré i pro začátečníky, kteří netuší, jak a co by měli cvičit, nebo se nejprve chtějí dostat do kondice.
  • Trenéři (školený personál): Ano, i když s klasickým členstvím nedostáváte svého osobního kouče, stále tam přeci jen někdo je, pokud byste měli nějakou otázku. Vždy se můžete někoho zeptat, někdo vám poradí. Někteří trenéři za vámi dokonce přijdou sami, pokud vidí, že něco děláte špatně, nebo jen potřebujete poradit.
  • Inspirace a motivace: Ve fitku jsou nejen trenéři, je tam i spousta ostatních lidí, kteří se stejně jako vy rádi hejbou, nebo kteří si chtějí vylepšit své zdraví a postavu. Možná vás ve fitku někdo inspiruje – okoukáte nový cvik, pořídíte si nové hezké legíny, které měla ta vymakaná slečna, co jí to tak slušelo. Třeba vás to, jak ostatní makají, vyhecuje k lepším výkonům. Určitě stojí za to, to zkusit. Já osobně to mám tak, že doma se mi příliš nechce a někdy mám tendence to flákat, protože mě nikdo nevidí, že jo.. nicméně ve fitku máte spoustu lidí kolem sebe, takže vás to nutí, to spíše nevzdat. Navíc, kdo ví, třeba zrovna ve fitku poznáte budoucího partnera, partnerku, nebo nového dobrého kamaráda.

 

Jak začít a nemít obavy?

Spousta lidí často do fitka nechce chodit kvůli tomu, že se stydí. Stydí se za svou postavu, za svou chybějící kondičku, přijde jim, že nemají dostatečně pěkné oblečení na cvičení, ve kterém by se chtěli někde ukazovat, že vlastně neví, jak a co mají cvičit. Bojí se, že budou v posilovně mezi těmi stroji ztraceni, že se ztrapní, že je budou všichni pozorovat a posmívat se jim. Na tohle bych řekla jediné – “Nobody gives a damn f*ck”, a to myslím naprosto vážně. Tyhle obavy jsou jen ve vaší hlavě. Samozřejmě si ostatní nebudou zakrývat oči, aby vás neviděli a možná o vás dokonce někdo zavadí pohledem, protože se mu třeba budete líbit, ale nikdo se vám nebude posmívat. Věřte mi. Za celou dobu, co chodím cvičit (jen pro informaci – jsem stále plnoštíhlá, mám obří zadek, velká stehna, špeky na břiše a velká ramena) jsem se s ničím takovým nesetkala. Ano, v posilovně narazíte na lidi, které baví se promenádovat před ostatními, ukazovat svoje svaly, tyhle “attention seekers” máte všude. Ale když přijdete a pojedete si to svoje, tak jediné, co se vám může stát je to, že za vámi přijde trenér, aby vám poradil, což rozhodně berte jako velké plus.

Po tom, co máte fitko vybrané, si to ještě běžte ozkoušet, než podepíšete smlouvu. Jak jsem již zmínila, většina studií nabízí buď jeden trénink zdarma pro nečleny, určitě to vyzkoušejte, než se upíšete. Pokud vaše fitko nabízí možnost nákupu např. 10 vstupů, určitě bych vám doporučila nejdříve koupit takovouto permanentku. Třeba po týdnu zjistíte, že to přeci jen není nic pro vás (ale pozor, nevzdávejte se prosím předčasně), a nebudete chtít pokračovat. Určitě je lepší si pár návštěv absolvovat a až poté podepsat smlouvu na stálé např. roční členství. V případně permanentky máte většinou několik jednorázových vstupů, které nejsou časově omezeny. Bývá to dražší, než si rovnou koupit členství na rok, které pak budete platit např. měsíčně, ale asi je lepší zaplatit na začátku trochu víc a být si jistý, než hned uzavřít smlouvu, po dvou týdnech se na to vykašlat, ale pak ještě celý rok platit za něco, co už nevyužívám. Myslím, že spousta fitek profituje právě na tom, že mají mraky takových členů, kteří tam již měsíce nechodí, ale stále měsíčně platí. V případě, že máte jen krátkodobý fitness cíl (držet kondičku přes zimu apod.), tak pro vás tato “permanentková varianta” bude také spíše připadat v úvahu, než roční a delší členství.

Uvědomte si, kdy budete s největší pravděpodobností chodit cvičit (v jaké dny a hlavně pak v jakou hodinu), a běžte se tam v tuto dobu podívat, ať zjistíte, jak to tam v danou dobu vypadá, respektive pak hlavně, kolik je tam lidí. Mohli byste pak také být nemile překvapení, že na váš oblíbený stroj budete muset nejdřív stát frontu jak před 40 lety na banány.

Nebojte se zeptat, ptejte se na všechno, co vás zajímá a co vás napadne ještě před tím, než podepíšete smlouvu, projděte si všechny podmínky a pravidla. Ano, já vím, nikomu se nechce, číst si smlouvy, ale vyhnete se tak případným nepříjemným překvapením. Ujistěte se, zda-li nejsou někde nějaké skryté poplatky. Ptejte se ale i po podepsání smlouvy (nákupu permanentky), ptejte se personálu (hlavně tedy trenérů), pokud si nevíte rady jak např. cvičit na některých strojích, jak je nastavit na vaši požadovanou zátěž, jak cviky provádět správně. Klidně se přiznejte, že jste začátečník, a že potřebujete poradit. Nehrajte si na hrdinu, v tomto případě vám to nic nepřinese. Zároveň ale nepočítejte s tím, že budete mít hned svého osobního trenéra v ceně (nejlépe i s výživovým plánem), ale pár základních tipů a zásad se určitě dozvíte. Ti trenéři tam jsou od toho a věřte, že si o vás nic špatného myslet nebudou, ba naopak 🙂

A poslední rada na závěr, pokud chcete začít s fitkem, nemusíte si hned kupovat sportovní věci za miliony – ale přeci jen si pár věcí pořiďte, ty se vám neztratí. Mezi úplně základní vybavení patří:

  • dobrá a pevná obuv: indoor, nechoďte prosím do fitka se špinavýma botama, nikdo to neuvidí rád)
  • ručník: který dobře saje, až se budete potit, také si na něj sednete, nebo se o něj opřete při cvičení na strojích, případně si ho dáte pod sebe při cvičení na podložce (z hygienických důvodů)
  • sportovní podprsenka: nemusíte mít hned GymShark sportovní soupravu jako všechny holky na Instagramu, ale sportovní podprsenka (pokud jste žena) je určitě dobrá volba, pro váš komfort, mějte alespoň dvě, ať je můžete střídat, věřte totiž, že je určitě propotíte
  • lahev na pití: přineste si svou lahev na piti, kterou si pak ve fitku můžete doplnit buď nějakým drinkem, nebo jen obyčejnou vodou z vodovodu, bohatě postačí PET lahev
  • sluchátka: nezapomeňte na sluchátka, pokud nejdete zrovna na nějaký kurs, z vlastní zkušenosti vím, že poslech té správné hudby během tréninku vás dokáže namotivovat k lepším výkonům, můžete si např. sestavit nějaký svůj ultimate motivační playlist, nebo využít jeden z nabízených na různých streamovacích stanicích jako Spotify nebo Apple Music, tip: bezdrátová bluetooth sluchátka jsou určitě praktičtější než ty s kabelem
  • ledvinka: říkáte si “cože, proč ledvinka?”, odpověď je jednoduchá, jedná se o nejpraktičtější věc na cvičení, kam si dáte věci jako mobil nebo vaší členskou kartu (čip), kterou si také kromě vstupu do fitka otevíráte a zavíráte skříňku v šatně, apod. Šance, že tyhle důležité věci ztratíte (někde necháte ležet) se s ledvinkou snižuje.